Course 16: Communications and People Skills Development for Engineering Leaders (Syllabus)

Last Update: November 14,  2019

Course Objective: Technical excellence is always a trademark for engineering graduates, but their lacks of collaborative communication skills, people skills and understanding holistic picture, which are essential characteristics of a leader, often hinder their career success. This course aims to build engineering student competence in leadership communication skills and people skills. This course will train the engineering students on how to be a leader who can communicate effectively to facilitate the achievement of organizational goals and to motivate other members along the way.

Learning Outcomes: The students on the completion of this course would be able to:

    • Explain their works, thoughts, and ideas effectively
    • Do both technical and non-technical written communication that ease understanding of audiences
    • Make presentation professionally
    • Develop emotional intelligence domains and competencies in different professional situations
    • Work in a team environment in a complex workplace
    • Apply people skills to support, lead, persuade, motivate and inspire others to achieve goals.

PrerequisiteNone

 Course Outline:

Week Topic Workshop Learning Materials Learning Materials (Thai) Teaching Materials Teaching Materials (Thai) Note
1    Introduction to the course     Week1 – Lecture MSIE-16-L-Introduction สัปดาห์ที่ 1-การพัฒนาทักษะมนุษย์และการสื่อสารสำหรับผู้นำทางวิศวกรรม MSIE-16-T-Introduction-สัปดาห์ที่-1-การพัฒนาทักษะมนุษย์และการสื่อสารสำหรับผู้นำทางวิศวกรรม      LEF-CDD Practices_C16_W1
   I. Essential Communication Skills Development for Self-Expression
       1. Effective oral communications
2           – Knowing your intention and audience      Effective oral communications I MSIE-16-L-M1S1-01

MSIE-16-L-M1S1-02

MSIE-16-L-M1S1-03

 

MSIE-16-L-M1S1 สัปดาห์ที่ 2-เข้าใจเจตนาของผู้ฟัง MSIE-16-T-M1S1-L01

MSIE-16-T-M1S1-W01

MSIE-16-T-M1S1 สัปดาห์ที่ 2-เข้าใจเจตนาของผู้ฟัง      Kahoot Report – Communication

Kahoot Report – Assessment

LEF-CDD Practices_C16_W2

3           – Get your audience attention      Effective oral communications II MSIE-16-L-M1S2-01

MSIE-16-L-M1S2-02

 

MSIE-16-L-M1S2 สัปดาห์ที่ 3-ดึงดูดความสนใจของผู้ฟัง MSIE-16-T-M1S2-L01

MSIE-16-T-M1S2-W01

MSIE-16-T-M1S2 สัปดาห์ที่ 3-ดึงดูดความสนใจของผู้ฟัง
4           – Deliver your presentation professionally      Effective oral communications III MSIE-16-L-M1S3-01

MSIE-16-L-M1S3-02

 

MSIE-16-L-M1S3 สัปดาห์ที่ 4-นำเสนองานอย่างมืออาชีพ MSIE-16-T-M1S3-L01

MSIE-16-T-M1S3-W01

MSIE-16-T-M1S3 สัปดาห์ที่ 4-นำเสนองานอย่างมืออาชีพ
     2. Effective written communications
5           – Plotting your idea     Effective written communications I MSIE-16-L-M1S4-01

MSIE-16-L-M1S4-02

MSIE-16-L-M1S4-03

MSIE-16-L-M1S4-04

MSIE-16-L-M1S4-05

MSIE-16-L-M1S4-S5 สัปดาห์ที่ 5-การเขียนเพื่อการสื่อสารอย่างมีประสิทธิภาพ MSIE-16-T-M1S4-L01

MSIE-16-T-M1S4-W01

MSIE-16-T-M1S4-W02

MSIE-16-T-M1S4-W03

MSIE-16-T-M1S4-W04

MSIE-16-T-M1S4-S5 สัปดาห์ที่ 5-การเขียนเพื่อการสื่อสารอย่างมีประสิทธิภาพ
5           – Filling up your story
6           – Polishing your story     Effective written communications II MSIE-16-L-M1S5-01 MSIE-16-L-M1S6 สัปดาห์ที่ 6-การสื่อสารในรูปแบบการเขียนที่มีประสิทธิภาพ MSIE-16-T-M1S5-L01 MSIE-16-T-M1S6 สัปดาห์ที่ 6-การสื่อสารในรูปแบบการเขียนที่มีประสิทธิภาพ
   II.   Collaborative Communication Skills Development
7      1. Personality, character, and Cultural barrier in communication     Personality MSIE-16-L-M2S1-01

MSIE-16-L-M2S1-02

 

MSIE-16-L-M2S1 สัปดาห์ที่ 7-อุปสรรคจากบุคลิกภาพ ตัวตน และวัฒนธรรมในการสื่อสาร

MSIE-16-T-M2S1-L01

MSIE-16-T-M2S1-W01

MSIE-16-T-M2S1 สัปดาห์ที่ 7-อุปสรรคจากบุคลิกภาพ ตัวตน และวัฒนธรรมในการสื่อสาร
8      2. Emotional intelligence     Emotional intelligence MSIE-16-L-M2S2-01

MSIE-16-L-M2S2-02

MSIE-16-L-M2S2-03

MSIE-16-L-M2S2 สัปดาห์ที่ 8-ความฉลาดทางอารมณ์ MSIE-16-T-M2S2-L01

MSIE-16-T-M2S2-W01

MSIE-16-T-M2S2-W02

MSIE-16-T-M2S2 สัปดาห์ที่ 8-ความฉลาดทางอารมณ์
     3. Strategic persuasive communication     Persuasive communication MSIE-16-L-M2S3-01 MSIE-16-L-M2S3 สัปดาห์ที่ 9-กลยุทธการสื่อสารเพื่อโน้มน้าวใจ MSIE-16-T-M2S3-L01

MSIE-16-T-M2S3-W01

MSIE-16-T-M2S3 สัปดาห์ที่ 9-กลยุทธการสื่อสารเพื่อโน้มน้าวใจ
     4. Conflict management strategies     Conflict management MSIE-16-L-M2S4-01

MSIE-16-L-M2S4-02

MSIE-16-L-M2S4 สัปดาห์ที่ 10-กลยุทธการจัดการความขัดแย้ง MSIE-16-T-M2S4-L01

MSIE-16-T-M2S4-W01

MSIE-16-T-M2S4 สัปดาห์ที่ 10-กลยุทธการจัดการความขัดแย้ง
     5. Effective managerial communication in a meeting     Communication in a meeting MSIE-16-L-M2S5-01

MSIE-16-L-M2S5-02

MSIE-16-L-M2S5 สัปดาห์ที่ 11-การจัดการสื่อสารที่มีประสิทธิภาพในการประชุม MSIE-16-T-M2S5-L01

MSIE-16-T-M2S5-W01

MSIE-16-T-M2S5 สัปดาห์ที่ 11-การจัดการสื่อสารที่มีประสิทธิภาพในการประชุม
   III Leadership Communication Skills Development
     1. Knowing your leadership style     Leadership MSIE-16-L-M3S1-01

MSIE-16-L-M3S1-02

MSIE-16-L-M3S1 สัปดาห์ที่ 12-รู้จักรูปแบบผู้นำของคุณ MSIE-16-T-M3S1-L01

MSIE-16-T-M3S1-W01

MSIE-16-T-M3S1 สัปดาห์ที่ 12-รู้จักรูปแบบผู้นำของคุณ
     2. Cultivating your leadership and communication style     Leadership communication I MSIE-16-L-M3S2-01

Watching the movie “Invictus”

MSIE-16-L-M3S2-01 สัปดาห์ที่ 13_14-ปลูกฝังความเป็นผู้นำและรูปแบบในการสื่อสารของคุณ MSIE-16-T-M3S2-L01 MSIE-16-T-M3S2-01 สัปดาห์ที่ 13_14-ปลูกฝังความเป็นผู้นำและรูปแบบในการสื่อสารของคุณ
     3. Nonverbal communication     Leadership communication II MSIE-16-L-M3S3-01

 

MSIE-16-L-M3S3-01 สัปดาห์ที่ 13_14-ปลูกฝังความเป็นผู้นำและรูปแบบในการสื่อสารของคุณ MSIE-16-T-M3S3-L01 MSIE-16-T-M3S3-01 สัปดาห์ที่ 13_14-ปลูกฝังความเป็นผู้นำและรูปแบบในการสื่อสารของคุณ
     4. Adapting your communication to different situations and audiences     Communication to different situations and audiences MSIE-16-L-M3S4-01 MSIE-16-L-M3S4-01 สัปดาห์ที่ 13_14-ปลูกฝังความเป็นผู้นำและรูปแบบในการสื่อสารของคุณ MSIE-16-T-M3S4-L01 MSIE-16-T-M3S4-01 สัปดาห์ที่ 13_14-ปลูกฝังความเป็นผู้นำและรูปแบบในการสื่อสารของคุณ
     5. Making your message powerful, motivating and inspiring     Powerful Speech MSIE-16-L-M3S5-01 MSIE-16-L-M3S5-01 สัปดาห์ที่ 13_14-ปลูกฝังความเป็นผู้นำและรูปแบบในการสื่อสารของคุณ MSIE-16-T-M3S5-L01 MSIE-16-T-M3S5-01 สัปดาห์ที่ 13_14-ปลูกฝังความเป็นผู้นำและรูปแบบในการสื่อสารของคุณ

Flashback: Personalized Your Course (C.16)_flashback

Laboratory Sessions: None

Learning Resources:

Textbooks: No designated textbook, but class notes and handouts will be provided.

Reference Books:

  1. Anderson, C. TED Talks: The Official TED Guide to Public Speaking, Headline Publishing Group, 2016
  2. Goleman, D. What Makes a Leader: Why Emotional Intelligence Matters, More Than Sound, 2014
  3. Kerpen, D. The Art of People: 11 Simple People Skills that will Get You Everything You Want, Penguin Random House, 2016
  4. Murray, K. The Language of Leaders: How Top CEOs Communicate to Inspire, Influence and Achieve Results, Second Edition, Kogan Page, 2013
  5. Shall G. R. and Moussa M. The Art of Woo: Using Strategic Persuasion to Sell Your Ideas, Penguin Books, 2008

Journals and Magazines:

  • Journal of Engineering Education, Wiley
  • Journal of Management in Engineering, American Society of Civil Engineers
  • Research in Higher Education, Springer

Teaching and Learning Methods:

This is an activity-based course. During lecture sessions, class discussion will be conducted.  During workshop sessions, the students, to be active learners, will practice several skills including, but not limited to, decision making, problem-solving, critical thinking, written communication, oral communication, presentation, debate and teamwork.

Time Distribution and Study Load:

Lectures: 15 hours

Workshop: 60 hours

Self-study: 45 hours

Evaluation SchemeThe final grade will be computed according to the following weight distribution: Class discussions and participation (15%); Oral communication (15%); Written communication (10%); Presentation (10%); Simulation/Scenario (10%); Peer Assessment (10%); Powerful Public Speaking (10%) and Personal Development (20%).

An “A” would be awarded if a student can demonstrate clearly effective communications, people skills, and leadership.

A “B” would be awarded if a student can show good progress on communications, people skills and/or leadership.

A “C” would be given if a student can show reasonable progress on communications, people skills, and leadership.

A “D” would be given if a student shows a lack of improvement in communications, people skills and leadership.

Developer: Pisut Koomsap (AIT) and Duangthida Hussadintorn Na Ayutthaya (AIT) 

Please follow and like us:

Leave a Reply