Course 1: Enterprise Management in Digital Economy

(Syllabus)

Last Update: October 22,  2020

Course Objective: เศรษฐกิจดิจิทัลได้นำความเปลี่ยนแปลงที่ยิ่งใหญ่มาสู่องค์กรที่ไร้ขีดจำกัดทั้งทางด้านทรัพยากรและความสามารถในการแข่งขัน โดยจะเป็นการผสานการตลาด และเปิดแนวการสร้างกลยุทธสำหรับการบริหารจัดการธุรกิจ วัตถุประสงค์ของกระบวนวิชาได้แก่ การเตรียมให้นักศึกษามีความรู้และความสามารถในการแข่งขันในการเลือกใช้เครื่องมือต่างๆ ในการบริหารงานเศรษฐกิจดิจิทัล ในกระบวนวิชานี้นักศึกษาจะได้เรียนรู้การบริหาร การกำหนดกลยุทธและการทำงาน เพื่อสร้างองค์กรที่มีความสามารถและมีความยั่งยืนตอบสนองต่อยุค 4.0

Learning Outcomes: นักศึกษาเมื่อเรียนสำเร็จในกระบวนวิชานี้จะสามารถ

  1. วิเคราะห์และแนะนำการเลือกใช้โมเดลธุรกิจที่ยั่งยืน ที่มีการใช้เทคโนโลยีและเครื่องมือดิจิทัล เพื่อการปรับปรุงศักยภาพในด้านการตลาดขององค์กร (analyze)
  2. กำหนดและประเมินกลยุทธ (strategic objectives, mission and vision, competitive factors, company functions: production; purchasing; marketing; logistics, financing, human resources) ขององค์กร 4.0 (create)
  3. กำหนดและประเมินปัจจัยทั้งภายในและภายนอกในการปรับเปลี่ยนสู่องค์กรดิจิทัล และการกำหนดลักษณะขององค์กรผ่านการกำหนดกลยุทธและโมเดลธุรกิจ (evaluate)
  4. เสนอโครงสร้างองค์กรสำหรับการสร้างองค์กร 4.0 (apply)
  5. ใช้เครื่องมือการวิเคราะห์กลยุทธเพื่อทำความเข้าใจจุดเด่นทั้งภายในและภายนอกที่สามารถเพิ่มศักยภาพขององค์กร (evaluate)
  6. แสดงแนวความคิดในการเป็นผู้ประกอบการที่ตอบสนองต่อองค์กร 4.0 (analyze)

 

Prerequisite:  None

 Course Outline:

Course outline (modules / topics)

  • Module 1. Business perspective to understand the digital economy and its influence
  • Module 2. Sustainable and digital: new patterns for strategies and business models
  • Module 3. Strategic analysis tools and its use to capture the competitive advantage in digital economy
Week Topic Workshop Learning Materials Teaching Materials Note
1 M1.1. How digital economy innovations and its social context impacts different types of businesses? MSIE-01-T-M1_3S1_12-W01_12 MSIE-01-L-M1-L01_04 MSIE-01-T-M1-L01_04
2 M.1.2. Digitalization in the context of needs, markets, channels, products and services and management and organizational set-up – identification of different way digital era changes the business
3 M.1.3. How the pace of changes affects the business in the digital economy: New business imperatives
4 M.1.4. Organizational structures and management functions of today: reshaping structures, combining resources and competences and building relations
5 M.2.1. Strategy or business models? Different approaches to lead your business MSIE-01-L-M2-L01_03 MSIE-01-T-M2-L01_03
6 M.2.2. Sustainable or digital: Emerging business models and its components
7 M.2.3. Following technical innovations with sustainable business models
8 M.2.4. Defining unique value proposition and designing customer relationships MSIE-01-L-M2-L04 MSIE-01-T-M2-L04
9 M.2.5. Collaboration and competition in the age of networking MSIE-01-L-M2-L05 MSIE-01-T-M2-L05
10 M.3.1. Business model canvas: capturing the key of digital business MSIE-01-L-M3-L01_03 MSIE-01-T-M3-L01_03
11 M.3.2. Mapping the value streams: visualizing the flows and relationships
12 M.3.3. Decision support with strategic analysis tools: business at strategic crossroads


Laboratory Sessions
: None

Learning Resources:

Textbooks: No designated textbook, but class notes and handouts will be provided.

Reference Books:

  1. N.J. Foss, T. Saebi (Eds.), Business Model Innovation: the Organizational Dimension, Oxford University Press, Oxford (2015)
  2. P. M. Abernathy, J.A. Sciarrino, The Strategic Digital Media Entrepreneur, Wiley-Blackwell, (2018)
  3. A. Osterwalder, Y. Pigneur, Business Model Generation: a Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, Wiley, Hoboken, NJ (2010)
  4. Jun Xu, Managing Digital Enterprise, Atlantis Press 2014
  5. A. Ustundag, E. Cevikcan, Industry_4.0_Managing the Digital Transformation, Springer Series in Advanced Manufacturing, 2018
  6. D. Wiraeus, J. Creelman , Agile Strategy Management in the Digital Age, Springer International Publishing_Palgrave Macmillan (2019)
  7. P. Novo Melo, C. Machado, Management and Technological Challenges in the Digital Age-CRC Press (2018)
  8. M. Skilton, Building Digital Ecosystem Architectures: A Guide to Enterprise Architecting Digital Technologies in the Digital Enterprise. Springer International Publishing Palgrave Macmillan (2016)
  9. K. Sandkuhl, J. Stirna – Capability Management in Digital Enterprises-Springer International Publishing (2018)

Journals and Magazines:

  • Long Range Planning
  • Organizational Science

Teaching and Learning Methods:

กระบวนวิชานี้เป็นกระบวนวิชาที่เน้นโปรเจค ในการเรียนการสอนจะมีการแบ่งนักศึกษาออกเป็นกลุ่มๆ ร่วมกับตัวแทนจากบริษัทที่มีส่วนร่วม ในแต่ละกลุ่มจะต้องมีการทำงานร่วมกัน โดยจะมีการทำงานที่มีทั้งการทำงานแบบกลุ่ม และแบบบุคคล

Time Distribution and Study Load:

บรรยาย: 15 ชั่วโมง

เวิร์กชอป: 60 ชั่วโมง

การศึกษาค้นคว้าด้วยตนเอง / โครงการ: 60 ชั่วโมง

Evaluation Scheme

เกรดสุดท้ายจะคำนวณตามการกระจายน้ำหนักดังต่อไปนี้:

  • การอภิปรายในชั้นเรียน 15%
  • การมอบหมายงานบุคคล 20%
  • การมอบหมายงานกลุ่ม 15%
  • รายงานโครงการ 20%
  • การนำเสนอโครงการ 20%
  • การประเมินการทำงาน 10%

 

Developer: Tomasz NITKIEWICZ (CUT), Uttapol Smutkupt (CMU), Andrei Szuder (UPB), Jorge CUNHA (UM)

Please follow and like us:

Leave a Reply